Archiefbeheer: basisopleiding

Archiefbeheer: basisopleiding

Schrijf je in

Als archiefmedewerker moet je ervoor zorgen dat het archief van je bestuur in een goede, geordende en toegankelijke staat is. Maar hoe organiseer je dat informatiebeheer op een efficiënte manier? Hoe ga je om met alle documenten die dagelijks bij je bestuur binnenkomen of die door de administratie van je bestuur zelf geproduceerd worden? Op deze vragen krijg je een antwoord tijdens deze basisopleiding.

Datum maandag 6 tot maandag 20 november 2017
Locatie Inovant Berchem Toon op kaart
Organisator Inovant

Inhoud

dag 1

  • basisbegrippen en wetgeving
  • archiefbeleid bij een lokaal bestuur
  • dynamisch archiefbeheer
  • case: opzetten en beheren van digitale klassementen bij de provincie Antwerpen

dag 2

  • selectie van archief
  • overdracht van archief van administratieve diensten naar het centrale archief
  • digitaal archiveren

dag 3

  • organisatie van een archiefdepot
  • ontsluiting en beschrijven van archief
  • dienstverlening en publiekswerking

Tijdens de opleiding wordt ‘Wie klasseert, die vindt’ als naslagwerk gebruikt.

Voor deelnemers wiens bestuur niet in het bezit is van deze uitgave, zal voor de start van de opleiding een exemplaar besteld worden. De deelnameprijs bedraagt dan 470 euro/deelnemer.

Als je bestuur reeds in het bezit is van de uitgave ‘Wie klasseert, die vindt’ en je dit kan meebrengen naar de opleiding, bedraagt de inschrijvingsprijs 400 euro/deelnemer.

Doelgroep

medewerkers en leidinggevenden archief

Leerdoelstellingen

Na deze opleiding kun je:

  • het archief organiseren en beheren volgens de geldende archiefwetgeving
  • (digitale) klassementen opzetten en onderhouden
  • de correcte selectierichtlijnen, bewaartermijnen en vernietigingswijzen toepassen op het archief

Praktisch

Begeleiding: Willem Vanneste, Stad Antwerpen

Waar en wanneer:

  • maandag 06.11.2017 van 9.00 tot 16.00 uur
  • maandag 13.11.2017 van 9.00 tot 16.00 uur
  • maandag 20.11.2017 van 9.00 tot 16.00 uur

Inovant - Coveliersgebouw, Boomgaardstraat 22, 2600 Berchem (Antwerpen)

Inschrijven: € 400,00 
Inschrijven mogelijk tot vrijdag 06.10.2017

Contactpersoon:

Valerie Van den Brande
valerie.vandenbrande@provincieantwerpen.be
03 240 64 00

Schrijf je in

Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be