Dat de vaardigheden van de huidige bibliothecaris en informatieprofessional niet (altijd) meer stroken met de verwachtingen van een moderne bibliotheek, is al enige tijd voer voor discussie. Een opleiding op masterniveau bestaat in Vlaanderen niet. Dat er wel nood aan is, blijkt uit het behoefteonderzoek opleidingen informatievak dat VVBAD samen met de Nederlandse tegenhanger KNVI uitvoerde. Het onderzoek vormt de directe aanleiding tot deze workshop.
Naast enkele algemene lezingen over levenslang leren en de veranderende rol van de bibliothecaris zoomt deze workshop specifiek in op vier soorten vaardigheden die broodnodig zijn in de moderne bibliotheek: het beheer van de vele soorten (vooral digitale) output, de diversiteit aan gebruikers en hoe daarmee om te gaan, open knowledge in al z’n facetten, en digitale bronnen en de rol van de bibliotheek bij het ondersteunen van digitale geletterdheid. Hieronder vind je meer informatie per workshop:
Output Management
Toegang tot informatie is geëvolueerd naar een decentraal gegeven. Waar vroeger bibliotheken het centrale punt waren waar alle externe informatie toegankelijk werd gemaakt, is tegenwoordig informatie over het internet verspreid. Dit leidt tot nieuwe uitdagingen voor informatiediensten, voornamelijk hoe de eigen output in het caleidoscopisch geheel van het internet te integreren. Het betreft informatie in al zijn vormen: publicaties, data, informatie over personen en de organisatie. De verschillende uitdagingen gaan van beheerproblemen, openheid tegenover geslotenheid, commercialisering, problemen van privacy, GDPR tot de nood aan samenwerken met andere diensten. Een veranderende inhoud leidt tot veranderende skills, van technisch (IT en informatie) over legaal (copyright, patenten) tot organisatorisch. De nood tot samenwerking met andere diensten wordt daarbij alsmaar dringender.
Sessieleider: Marc Goovaerts - UHasselt - Carlo Wouters - AE Consultancy
Gebruikers
De recente ontwikkelingen en nieuwe technologieën zorgen voor nieuwe behoeften en een ander zoekgedrag bij de bibliotheekgebruikers. Men verwacht dezelfde functionaliteit in de bibliotheek als bij Google, dezelfde snelheid, dezelfde look & feel. De bibliotheek heeft echter heel wat aanvullende troeven in handen om aan de noden van de gebruiker te voldoen. In deze break-out willen we aan de hand van een aantal stellingen en vragen een zicht krijgen op de competenties die bij informatiemanagers noodzakelijk zijn om aan die behoeften te voldoen.
Sessieleiders: Fleur De Jaeger - LOYENS & LOEFF Advocaten en Astrid De Spiegelaere - KBR
Digitale bronnen
Zowel het brede publiek als professionele onderzoekers hebben vandaag toegang tot een ongekende hoeveelheid digitale data en informatie. Die overvloed aan gegevens biedt heel wat mogelijkheden, maar ook heel wat uitdagingen. Hoe kan je bijvoorbeeld nog weten welk materiaal relevant is voor jouw project? Hoe maak je een onderscheid tussen ‘fake news’ en betrouwbare informatie? En welke nieuwe (onderzoeks)vragen kan je in het licht van ‘big data’ gaan stellen? In deze break-outsessie worden aan de hand van de ‘data life cycle’ een aantal van die elementaire vaardigheden geïntroduceerd en besproken, met name databases, datavisualisaties, text mining en de mogelijkheden om online data te delen. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt zo een ‘toolbox’ geïntroduceerd voor de hedendaagse informatieprofessional.
Sessieleider: Tom Willaert - KULeuven en Laura Mesotten - KULeuven
Open
Open access, open data, open source, open review, open science, open knowledge, open innovation. Wat betekent “open” in elk van deze begrippen? En dekt het dezelfde lading of is het net weer iets anders? Als informatieprofessionals er al mee worstelen, hoe zit het dan met onze gebruikers? Het “open” paradigma opent een nieuwe box vaardigheden. Of nee, eerder een aanvulling op reeds gekende vaardigheden? Verwachten leveranciers, gebruikers, klanten hetzelfde van de bibliotheek als de producent en de consument van open kennis? Deze break-out onderzoekt de invloed van “open” op onze eigen kennis en vorming, en hoe deze door te geven aan onze gebruikers.
Sessieleiders: Inge Van Nieuwerburgh – UGent en Bert Jehoul – Open Knowledge Foundation België
Voor niet-leden kost de studiedag €110.
Programma Competent Content!
Ontvangst met koffie aan zaal Park Room
Inleiding
Inleiding Sara Lammens (KBR)
Sarah Bonte (AHOVOKS) - levenslang leren
Demmy Verbeke - de veranderde rol van de wetenschappelijke bibliotheek
Koffiepauze
Workshop deel I: Als deelnemer heb je de keuze tussen twee workshops.
* Gebruikers
* Output management
Lunch
Workshop deel II: Als deelnemer heb je de keuze tussen twee workshops.
* Open
* Digitale bronnen
Koffiepauze
Rapportering van de workshops
Frank Huysmans - voorstelling behoefteonderzoek
Voorziene einde van de studiedag