Abonnementenbeheer terug in eigen beheer

Informatie aan Zee 2017 donderdag 14 tot vrijdag 15 september 2017

Abonnementenbeheer terug in eigen beheer

Wie:

Robin De Vliegher (Arteveldehogeschool)

Waar:

Mercator

Wanneer:

vrijdag 15/09 13.30u.

Eind 2014 ging een grote tijdschriftagent over de kop, snel gevolgd door nog een andere leverancier van publicaties. De Arteveldehogeschool had het grootste deel van haar tijdschriftenadministratie en collectievorming uitbesteed aan deze partners en werd verwend door een voortreffelijke service. Het faillissement van deze twee partners kwam dan ook als een donderslag bij heldere hemel en de dienst mediatheken van de Arteveldehogeschool moest, net als vele collega-instellingen, snel improviseren om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Een administratief kluwen kwam op ons af, maar paniek was geen optie. Toen het eerste stof was gaan liggen, besloot de Arteveldehogeschool om het abonnementenbeheer niet opnieuw uit te besteden, maar volledig onder eigen vleugels te nemen.

Nochtans waren er voldoende mogelijkheden, andere tijdschriftagenten sprongen immers in het gat dat hun collega had achtergelaten. Voor ons was een andere tijdschriftagent toen geen optie, omdat we geen energie wilden stoppen in een model dat volgens ons een eindig verhaal was.

Er waren geen extra middelen en geen extra personeel voorhanden, wel was er een verschuiving van taken, werd de backoffice gecentraliseerd en was er veel motivatie bij de medewerkers. De eerste maanden waren hectisch omdat niet alleen vele honderden abonnementen overgenomen moesten worden, ook moesten de eigen processen uitgetekend en gestroomlijnd worden.

Van de nood een deugd maken is voor onze dienst geen onbekende. Dit zorgde immers voor een wake-up-callom ons werk nog efficiënter te organiseren.

We gaan graag in op de lessen die we hieruit getrokken hebben en hoe we onze processen gestroomlijnd hebben.

CV

In 2008 begon Robin De Vliegher zijn carrière in de bibliotheeksector aan de VUB, waar hij eerst in de publiekswerking van de centrale bibliotheek werkzaam was en later als verantwoordelijke van de digitale collectie. In 2014 ging hij een nieuwe uitdaging aan voor de Dienst Mediatheken van de Arteveldehogeschool. Daar staat hij tot op heden in voor het abonnementenbeheer en werkt hij in de publiekswerking van de mediatheek Sociaal Werk.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be