Het Mediatheekplatform van de Arteveldehogeschool, één jaar werking. Een (zelf)kritische beschouwing.

Informatie aan Zee 2017 donderdag 14 tot vrijdag 15 september 2017

Het Mediatheekplatform van de Arteveldehogeschool, één jaar werking. Een (zelf)kritische beschouwing.

Wie:

Dany Dhondt en Lennert Holvoet (Arteveldehogeschool)

Waar:

Ridderzaal

Wanneer:

vrijdag 15/09 10.15u.

"...en vergeet niet, wat je zelf doet, doe je meestal beter." - Roger

Of dat is toch wat we een paar jaar geleden dachten. Onze data stond wijdverspreid. De Arteveldewebsite, OPAC, EDS, intranet, Shared Folders, in de hoofden van onze collega’s, enz. We wilden graag alle info op 1 plaats aanbieden, binnen een gemakkelijk te gebruiken en visueel aantrekkelijk webplatform. We lazen ons in in verschillende APIs, creëerden er zelf een paar, schreven een algoritme of twee-drie, en stelden ons de vraag “Will It Blend?”. Het korte antwoord: Ja. Het lange antwoord: maar niet zo gemakkelijk. Twee jaar geleden gaven we een demo van hoe we graag wilden dat het platform zou werken. Een jaar later gingen we live, en nu is ons systeem al een jaar lang de hoofdtoegang voor alle mediatheekinfo, zowel onze collecties als info over de mediatheek (zoals openingsuren, FAQ, enz.). Via een grote roze knop op de site, aan de balie en aan de koffieautomaat verzamelen we feedback, waarmee we aan de slag gaan. Dit resulteert de ene keer in snelle fixes, een andere keer in lange discussies (en een heel zeldzame keer in het ophalen van schouders).

Tijdens deze presentatie willen we graag ingaan op deze feedback en wat we er uit geleerd hebben. We zullen het zowel hebben over verschillende UX bedenkingen, als over interne en externe communicatie. We bekijken hoe je als developer (of team leader) best het overzicht kunt houden over verschillende projecten en modules van je design, en hoe bibliothecarissen en programmeurs het beste kunnen samenwerken. Eindigen doen we uiteraard met hoe we zullen omgaan met deze overpeinzingen en wat er in de toekomst nog op de planning staat om onze digitale dienstverlening nog beter te maken.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be