Heb je het zo al eens bekeken? Je bibliotheek is een bedrijf. Je leners, de klanten. Je boeken, de producten of artikelen. Je directie of het college van B&S, de hoofdaandeelhouders. Jij zelf in de rol van marketeer. Neen! Ok, maar vind je dat je nog meer moeite kan en moet doen om je bibliotheek in de ‘picture' te plaatsen, om je bestaande leners om te toveren tot ambassadeurs en om nieuw clienteel te werven? Maar je weet niet goed hoe er aan te beginnen?
Op 28 mei '09 organiseert de sectie schoolbibliotheken van de VVBAD daartoe een studiedag over marketing voor bibliotheken. De Katholieke Hogeschool van Brugge is onze gastheer.
Marie-José Lampe, mediathecaresse aan de hogeschool Rotterdam geeft er een introducerende sessie in marketing communicatie. Veerle Aendekerk van communicatiebureau Link Inc legt uit hoe ze in de praktijk culturele instellingen begeleidt bij het opmaken van een marketingstrategie en -plan. Jan Van Hee van opleidingsinstituut Maarifa legt uit hoe je met technieken uit web 2.0 aan marketing 2.0 doet. En Dorine Korsten, mediathecaresse aan de hogeschool Utrecht vertelt je hoe retailmarketing kan werken voor jouw bibliotheek.
Programma
Marie-José Lampe
Veerle Aendekerk
Jan Van Hee
Dorine Korsten