In onze kenniseconomie wordt het steeds belangrijker voor werknemers om bij te blijven (en dus levenslang te leren), breed inzetbaar te zijn, en vooral de juiste competenties te hebben.
Het gaat hierbij niet alleen om kennis en vaardigheden, maar ook om attitudes. Een ‘lerende organisatie' stelt in haar personeelsbeleid de competenties van de werknemers centraal. Medewerkers worden aangemoedigd om levenslang te leren, de organisatie begeleidt hen in het aanleren van nieuwe competenties in functie van de organisatiedoelen.
Dit levenslang leren wordt gepromoot door het beleid op Vlaams en op Europees niveau. Eén van de instrumenten daartoe is de erkenning van verworven competenties (EVC). Ook onderwijs- en opleidingsinstellingen gaan meer en meer competentiegericht werken.
De bedoeling van deze studiedag was om een heldere kijk te krijgen op het waarom van de lerende organisatie en hoe een competentiegerichte aanpak in de praktijk vorm kan krijgen. En bovenal: biedt dit kansen voor onze organisaties en voor de BAD-sector?
Het programma van de studiedag
Een klare kijk op competentiemanagement, de lerende organisatie en levenslang leren - Lou Van Beirendonck (Quintessence)
De beroepscompetentieprofielen en beroepsstandaarden van de SERV - Leen Van Aerschot (SERV)
Competentiegericht opleiden bij Sanoma-Magazines - Kristin Liekens (Sanoma-Magazines)
Competentieontwikkeling in de BAD-sector: vinger aan de pols! - Minister Frank Vandenbroucke
Procedures voor de erkenning van verworven competenties in de bibliotheeksector in Nederland - Carla De Paepe (ECABO)
Een eurocertificaat voor informatieprofessionals - Paul Heyvaert (BVD-ABD, Koninklijke Bibliotheek)
Vragenronde over twee vorige uiteenzettingen
Pauze
Competentiegerichte opleidingen voor de BAD-sector: visies en praktijk - Panelgesprek met Pierre Delsaerdt (IBW), Frank Scheelings (OAHD) en Peter Van Den Broeck (Graduaat BDI), moderator: Willy Vanderpijpen (Koninklijke Bibliotheek)
Round-up - Veerle Kerstens