Stadsarchief Brugge

META Nummer 2017/8

Stadsarchief Brugge

Geschreven door
Gepubliceerd op 30.10.2017

“We zijn fier op het verleden van onze stad ”

IMPORTANT
IMPORTANT

Wanneer werd het stadsarchief van Brugge opgericht?

Daarvoor moeten we even terug in de tijd, meer bepaald naar 1830. Enkele maanden voor de Belgische Omwenteling werd Jules Van Praet aangesteld tot archivaris. Van Praet nam deze functie slechts korte tijd waar, want hij maakte een blitzcarrière als persoonlijke secretaris van koning Leopold I. Maar het startsein voor een stedelijk archief was gegeven. Anno 2017 is de elfde stadsarchivaris aangesteld.

Is er sindsdien veel veranderd aan het archief en de werking ervan?

Niet weinig. Van een éénmanszaak met pen en papier naar een team van tien mensen voorzien van een batterij computers, laptops, multifunctionals en een planplotter. Om nog maar te zwijgen van het aantal gebruikers. Van een beperkt en elitair gebruik naar een laagdrempelige dienstverlening op maat van iedereen, zowel ter plaatse als online.

Minister Gatz kende jullie dit jaar een kwaliteitslabel toe, waarom?

Vooral op basis van onze collectie. Het archief van de stad Brugge gaat terug tot de 13e eeuw, wat voor Brugge een ongekende bloeiperiode was. We bezitten stadsrekeningen, cartularia en charters die teruggaan tot 1280. Samen met de koopmansboeken en het archief van het Spaans Consulaat hebben we een uitgebreid bronnenarsenaal om wetenschappelijk onderzoek te faciliteren. En het aanbod is gevoelig uitgebreid met collecties en private archieven van families, bedrijven, verenigingen en scholen. We kregen ook waardering voor wat we met deze bestanden doen. We zijn op tal van erfgoedplatforms actief, we digitaliseren en ontsluiten onze collecties, ook dankzij meer dan dertig dynamische vrijwilligers.

Wat betekent zo’n kwaliteitslabel voor jullie?

Het logo aan onze ingang geeft uitstraling, natuurlijk, maar het Stadsarchief genoot al een positieve naambekendheid in de sector en in de academische wereld. Als archiefinstelling vonden we het positief om eens doorgelicht te worden. Met de feedback kunnen we onze werking bijsturen waar nodig. Het label houdt ook een engagement in van het stadsbestuur om de nodige personeelsleden en middelen te blijven voorzien om dit label te behouden. Helaas zijn er nog geen financiële voordelen aan verbonden. Maar we kunnen als cultureel erkend archief wel een regionale erkenning of een projectsubsidie aanvragen. Daaraan hangt wel een financiële tegemoetkoming, maar het zorgt ook de nodige planlast.

Op welke verwezenlijkingen zijn jullie in het bijzonder trots?

Het Stadsarchief van Brugge pakte als eerste archiefinstelling in Vlaanderen uit met een online beeldbank (www.beeldbankbrugge.be) en een historisch geoloket (www.kaartenhuisbrugge.be). Ook onze virtuele leeszaal (www.archiefbankbrugge.be) met voornamelijk genealogische bronnen, wordt heel positief onthaald. We zijn ook trots op onze vrijwilligerswerking. Ook op dit vlak was het stadsarchief een pionier binnen de Vlaamse archiefsector. En we zijn zeer tevreden over de werking van en de relatie met onze vriendenkring Levend Archief. In 2018 bestaan ze 25 jaar, en dat zal zeker gevierd worden.

Welke ambities willen jullie als team nog graag verwezenlijken?

Er is de boeiende taak om de fusie te realiseren met het OCMW-archief. Twee verschillende personeelsformaties, bedrijfsculturen, manieren van werken, enz. We hopen veel van elkaar te leren. Ook voor gebruikers wordt dit een positief verhaal. Met de overstap naar het allesomvattend archiefsysteem PROBAT dit najaar komen we tot een digitaal archievenoverzicht.

Hoe meet je de impact van jullie werk?

Er wordt heel wat gemeten: het aantal bezoekers en bezoeken, opgedeeld per categorie (student, genealoog, lokale vorser, enz.), hoeveel en welke stukken er opgevraagd worden, het aantal dossiers dat door de administratie ontleend wordt, het aantal meters archief dat wordt overgedragen, het aantal ton papieren archief dat vernietigd wordt en natuurlijk worden ook de virtuele bezoekers gemonitord. Dit en nog veel meer krijgt een weerslag in ons jaarverslag.

Welke achtergrond hebben de teamleden?

Afgezien van de stafleden heeft er niemand een specifieke archiefopleiding gevolgd. Iedereen, van magazijnier, onthaalbediende tot fotocollectiebeheerder, heeft al doende leren omgaan met archiefdocumenten en zo de vaardigheden om te werken in en archiefinstelling onder de knie gekregen. Voor de rest zijn de achtergronden heel divers, maar dat maakt het geheel ook verrijkend.

Wat maakt jullie team zo uniek?

Wie in Brugge woont of werkt is enorm fier op zijn of haar stad met haar verleden en het aanbod van monumenten en culturele erfgoedcollecties. Die fierheid dragen we met ons team dan ook uit. Ieder van ons is zich bewust van de uitzonderlijke waarde van onze bestanden en collecties, die met het nodige respect gehanteerd worden. Elk heeft zijn taken en opdrachten, maar bij onvoorziene omstandigheden springen we voor elkaar in de bres.

Welke eigenschappen en interesses zijn cruciaal om in dit team te functioneren?

Een grote liefde voor erfgoed en het verleden van de stad. Ook dienstbaarheid moet hoog in het vaandel staan, want elke bezoeker en gebruiker wordt even enthousiast onthaald en geholpen. We zijn gelukkig als we andere mensen kunnen helpen!

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be